Marhahús gombás raguval

Amikor vasárnap nekiláttam főzni, meghökkenve tapasztaltam, hogy mennyi marha halmozódott fel a mélyhűtőben. Valószínűleg folyamatosan vehettem őket, hogy aztán a hűtőfiók mélyére süllyedve eltűnjenek a szem elől. Aztán amikor átrendeztem, felbukkantak az örvényből 🙂 Így hát adott volt, hogy miből lesz a vasárnapi ebéd. A dolgot nehezítette, hogy eredetileg mexikói kaját akartam főzni. Végül hosszas tanakodás után a leves mexikói lett, de a főételnek egy hagyományosabb ízt választottam.

A következő recept viszonylag egyszerűen elkészíthető, semmi extrát nem tartalmaz, így a hagyományos ízvilág kedvelőinek is jól hasznosítható. Köretnek én rozmaringos-fokhagymás krumplipürét adtam hozzá, de el tudnám képzelni mással is. (pl. sültkrumplival, rizzsel, de akár zöldségekkel vagy polentával is)

Marhahús gombás raguval

700g marhahús (én gömbölyű felsált használtam, de minél jobb, annál jobb 🙂 )
1 marék szárított erdei gomba (sötét trombitagomba, vargánya, stb.)
200g szeletelt gomba (friss vagy konzerv)
1fej vöröshagyma felaprítva
4 fokhagyma áttörve
2-3dl vörösbor
1 marék petrezselyem felaprítva
20-30 szem olívabogyó

A hús vágjuk szeletekre, és dörzsöljük be egy kevés sóval, borssal és argentín fűszerkeverékkel (más is jó hozzá, sőt, akár el is hagyható). Steak-szerűen süssük ki egy kevés olajban, azaz fél-fél percet mindkét oldalát, majd 2-2 percet mindkét oldalát. Tegyük félre.

A maradék olajon kicsit süssük meg a hagymát és a fokhagymát, amíg a hagyma meg nem üvegesedik. Adjuk hozzá a kétféle gombát és az olívabogyót, és pirítsuk még egy pár percet. Öntsük fel a borral és szükség szerint még egy kis vízzel; szórjuk bele a petrezselymet, és pár perc rotyogtatás után tegyük az egészbe bele a húst. Öntsük fel annyi vízzel (borral, ha van), hogy ellepje a húst, vegyük vissza takarékra, fedjük le, és kb. egy-ha kell másfél órán keresztül pároljuk ebben a marhát. Idénként forgassuk át, és ha kell, pótoljuk a vizet. A végén vegyük le a fedőt, és forraljuk be a mártást. (Nem kell túlzottan levesesnek lennie, akkor jó ha elég sűrű de azért van szaftja.)

Rozmaringos-fokhagymás krumplipüré

krumpli meghámozva, felkockázva
3-4 gerezd fokhagyma áttörve
1 marék petrezselyem felaprítva
1 kiskanál rozmaring
fél kiskanál szerecsendió
kb. 10dkg vaj/margarin
tej
fehér bors, só

Főzzük meg a krumplit enyhén sós vízben, majd amikor már teljesen megpuhult (szinte szétfőtt), vegyük le és szűrjük le. Dobjuk bele a vajat vagy margarint (kockákra vágva), sózzuk, fehér borssal, szerecsendióval szórjuk meg, tegyük bele a petrezselymet, a fokhagymát és a rozmaringot. Öntsünk rá egy kevés tejet (az elején tényleg csak egy korty), és kézimixerrel dolgozzuk el a krumplit, amíg finom krémet nem kapunk. A folyamat során időnkét adagoljunk hozzá tejet, amennyit felvesz, illetve amennyire krémesre akarjuk gyártani.

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .